Rīga brīva no auto

Latvijas galvaspilsētā Rīgā oficiāli dzīvo gandrīz 800 tūkstoši iedzīvotāju, bet darbadienās uzturas krietni vien vairāk. Varam uzskatīt, ka darba dienās Rīgā kopumā atrodas vairāk kā puse no Latvijas iedzīvotājiem, jo pat statistikas pārvalde uzskata, ka Latvijā dzīvo jau mazāk kā 2 miljoni iedzīvotāji. Iemesls iedzīvotāju skaita samazinājumam Latvijas mērogā ir pieaugošā emigrācija un zemā dzimstība. Tajā pašā laikā Rīgas iedzīvotājiem, kas ārpus galvaspilsētas izbrauc reti šādas pārmaiņas nav redzamas. Automašīnu skaits uz Rīgas ielām nekļūst mazāks pat neskatoties uz šķietamo ekonomikas krīzi un arī uz ielām cilvēki ir tikpat, cik vienmēr.

Kā samazināt auto skaitu Rīgā ?

Pats labākais un reizē arī vienkāršākais veids, kā ierobežot auto plūsmu Rīgas ielās ir izveidot Brīvības ielai alternatīvu maršrutu. Daudzi, kas ikdienā dodas no Kurzemes uz Vidzemi un otrādi nemaz nevēlas braukt cauri Rīgai, bet nav reālas alternatīvas. Rīgas apvadceļš, kas iet cauri Salaspilij ir pārāk liels aplis un nav ne ekonomiskā, ne laika ziņā izdevīgs risinājums. Zinām, ka Rīgas dome pie šī risinājuma strādā un tuvāko 10 gadu laikā risinājums arī varētu rasties. Vai tas būs ekonomiski izdevīgi Rīgas iedzīvotājiem, protams, ir cits jautājums, jo ar ceļu būvniecības izmaksām mums ir kā ir.

Otrs risinājums ir veicināt veloceliņu izveidi pilsētā, jo velobraucēju skaits pieaug ar katru gadu. Praksē tas arī tiek darīts, diemžēl ne pietiekamā ātrumā. Papildus šķērslis ir velonovietņu trūkums, kas katru velosipēda atstāšanu (pat pieķēdētu) nozīmē, ka atgriežoties savu braucamrīku, iespējams, vairs nemaz nesastapsi. Apsargātu velostāvietņu izveide līdzīgi kā tas ir Vācijas lielākajās pilsētās būtu laba izvēle. Piemērota vieta šādam risinājumam būtu dzelzceļa stacijas rajons, taču stāvvietu būtu jāierīko pazemē. Iekļūt stāvvietā varētu tikai ar īpašu žetonu un arī videonovērošanai būtu jābūt obligātai.

Trešais risinājums ir park & ride stāvvietu izveidošana perimetrā ap Rīgas robežām. Stāvvietu izmantotājiem vajadzētu piešķirt atlaides sabiedriskā transporta izmantošanai gan mēnešbiļetēm, gan vienreizējiem apmeklējumiem. Nav nosēpums, ka jau tagad auto novietošana Rīgas centrā var izmaksāt vairāk nekā labas pusdienas, baseina vai fitnesa zāles apmeklējums. No otras puses, ja ceļā jādodas ar maziem bērniem, tad daudzi ir gatavi maksāt lielu summu par to, lai bērnus izvadātu ar iespējami lielāku komfortu un nesaķertu kādas slimības sabiedriskajā transportā.